Fjädringstips

Fjäderguide

OBS förarvikt i tabellen är utan utrustning!

Ställ cykeln på backen, ta tag i bak skärmen och lyft. Du kommer nu att känna ett “glapp” som kallas hänget.
 

Frihänget mäts på följande vis:

Ställ cykeln på en pall och mät med en tumstock eller dylikt från hjulaxeln rakt upp till skärmkanten. Du får nu ett mått som vi kallar A(ex. 620 mm). Ställ ner cykeln på backen med styret rakt fram. Gunga nu till cykeln snärtigt baktill på sadeln (den ska självstanna). Med cykeln i denna position mäter du åter från hjulaxeln upp till skärmkanten. Du får nu ett nytt mått som vi kallar B (ex. 590 mm). Obs du ska ha full tank och tänk på att inte lyfta cykeln i bakskärmen när du ska ta ner den från pallen.
 
Mått A = 620 mm
Mått B = – 590 mm

Ditt häng blir = 30 mm
Du åker exempelvis cross och ditt häng ska vara 30–40 mm.
 

Justering av hänget:

Observera! Justering av hänget skall göras när stötdämparen
är kall, en varm stötdämpare minskar hänget med ca 8-14mm, exempelvis när du just åkt.
Minska hänget = Skruva medsols
Öka hänget = Skruva motsols
 
Frihänget:
Motocross 65 25-35 mm.
Motocross 80 – 85cc: 30-35 mm.
Motocross 125-250cc: 35-40 mm.
Motocross 4-taktare: 35-42 mm.
 

Sitthöjden

Hur mycket cykeln sjunker bak när du sitter med full utrustning
och full tank ! (gunga inte). Normal sitthöjd 100-110mm.
Sjunker den mindre än 95mm = för hård fjäder. Sjunker den
över 110mm. = för mjuk fjäder.
 
Sitthöjden 85cc. 95-100mm
.
Fjädringsproblem:
Viktigt! När du ska justera kompressionen eller returen, justera alltid med max 2 klick i taget.
 
Kompressionen: 
För hårdare kompression skruva inåt.
För mjukare kompression skruva utåt.
 
Returen:
För långsammare, trögare retur skruva inåt.
För snabbare, lättare retur skruva utåt.
 
Högfarts Kompressionen Stötdämparen: 
Denna mutter är folk livrädda för att röra? Men saken är väl den att många vet inte riktigt vad den gör. Jo….! Om du skruvar ut den ett halvt varv kommer stötdämparen att bli mjukare, men den kommer även att jobba längre ner i slaget. Om du skruvar
in den ett halvt varv kommer den att bli hårdare och stötigare men jobbar även högre upp i slaget. Man kan säga att du kan finjustera själva gången på dämparen med högfarten. För justering brukar ligga mellan 1/4 – 1/2 varv från standard. För det mesta ut 1/4 varv = mjukare.
 
För lite häng:
Bakhjulet kickar upp vid inbromsning och vid gasavslag, samt i små gropar. Allmänt dåligt fäste och kan kicka sidledes vid gaspåslag, hojen känns orolig.
 
För mycket häng:
Bakhjulet kickar oförutsägbart åt olika håll i alla typer av stalp. Dåligt fäste samt allmänt orolig.
 
Bakhjulet kickar:
Över små ojämnheter, skarpa kanter = för hård kompression. Skruva ut kompressionen med 2 klick i taget = mjukare. Kickar över medel- och större stalp, beror på att stötdämparen komprimeras för djupt i stalpen på grund av för snabb, lätt retur. Skruva in returen 2 klick i taget = långsammare retur.
 
Bakhjulet kickar sidledes:
För hård fjäder eller för hård kompression. Eller för långsam retur som håller ner cykeln på hårda, jämna ytor, men blir för långsam på hårda ojämnheter och hårda stalp. Skruva ut kompressionen eller returen med 2 klick i båda dessa fall.
 
Wobbel, skakar i styret: 
Orsakas normalt av för hård kompression eller för långsam retur. Kan också bero på för hårda fjädrar. Symptomen blir bl.a. att du tappar greppet i kurvorna och det känns allmänt instabilt fram.
 
Framgaffeln känns för hård: 
För hårda fjädrar eller för mycket olja (minska oljenivån 10mm), eller smuts i gaffeln. Vanligt. Behöver en service.
 
Framgaffeln känns för mjuk: 
För mjuka fjädrar, utmattade fjädrar, för lite olja (öka oljenivån 10mm).
 
Framgaffeln kärvar:
Om du tagit bort framhjulet, tänk på att först dra åt framaxeln innan överfallen dras åt. Snurra hjulet snabbt och tvärbromsa så att det smäller till i gaffeln. Gör detta 3-4 gånger så att hjulet centreras i förhållande till gaffeln. Dra nu åt överfallen. Har du vurpat nyligen kan någon av kronorna fått sig en smäll.
 
Misstänker du detta kan du kolla med en linjal att kronorna linjerar exakt med varandra.
 
Framgaffeln faller inåt i kurvorna:
Framänden är för låg i förhållande till bak. Höj gaffelkronorna med 3-4mm i taget tills problemet är löst.
 
Framgaffeln faller utåt i kurvorna: 
Framänden är för hög i förhållande till bak. Sänk gaffelkronorna med 3-4mm i taget tills problemet är löst.
 
Service-schema:
Dämpningsförmågan på gaffelben och stötdämpare försämras väsentligt med tiden och orsakas av att oljans viskositet snabbt bryts ner, samt av smuts och allmänt slitage. Gaffeln är den svaga punkten som lätt drar i sig sand och lera. Fordrar därför tätare serviceintervaller än stötdämparen.
 
Service översyngaffel: 20-25 timmar
Service översyn stötdämpare: 20-25 timmar
 
Övriga tips
Omotiverat oljeläckage i gaffelben är en vanlig företeelse. Oljeläckaget beror på att du fått upp smuts mellan packboxen och krom benet. Ta en seal doctor stick försiktigt upp det mellan packboxen och krom benet. Dra försiktigt den runt benet så att du inte skadar packboxen. För att förebygga att smuts och sand tränger in i gaffeln, ta för vana att rengöra skrapringarna efter varje gång du åkt. Smörj in benen med gaffelolja/WD40 Om underlaget du kör på är torrt och hårt, rengör varannan gång.